GORINCHEM – Na twee jaren noodgedwongen te moeten overslaan, vond afgelopen week weer de vakbeurs Aqua Nederland plaats in Evenementenhal Gorinchem. Op de vakbeurs voor de gehele waterketen presenteerden zich meer dan 340 exposanten aan 5500 unieke bezoekers. Verder was er een omvangrijk kennisprogramma met meer dan 40 kennissessies die goed bezocht werden. Het was bovendien de eerste keer dat Aqua Nederland was uitgebreid met Next Level, de vernieuwde bovenverdieping in Gorinchem.
“De laatste editie van Aqua Nederland was alweer drie jaar geleden, in 2019. Door corona is het geduld van onze exposanten, bezoekers, partners en onszelf natuurlijk enorm op de proef gesteld. De hunkering om elkaar en de producten en innovaties weer live te zien was ontzettend groot. Dat hoorden we terug in veel gesprekken. In de afgelopen twee jaar waren verschillende online initiatieven, maar er gaat toch niets boven het fysiek samenzijn. Bovendien raakten mensen langzamerhand ‘beeldscherm-moe’. Iedereen wil er weer op uit, elkaar in de ogen aankijken en live de stand van zaken in de watersector bespreken. Het besef is er in de markt dat we het samen moeten doen en van elkaar moeten leren. Daarvoor is Aqua Nederland een mooi en onafhankelijk platform en we zijn dan ook blij dat we dit weer hebben mogen organiseren voor al deze professionals”, zegt Mark de Jong, Head of Sales.
Er was op de beursvloer voor het eerst een gezamenlijke Aqua Business Lounge met de beurspartners ENVAQUA, Water Alliance en NWP die elk hun eigen activiteiten op de beurs organiseerden, zoals TechTalks, de Innovatiestraat, de Innovatieborrel en diverse kennissessis. Er waren ook nieuwe samenwerkingen met Energie- en Grondstoffenfabriek en Platform Dio die hun hele netwerk hadden uitgenodigd. Zo gaf voor een Energie- en Grondstoffenfabriek een Inspiratiesessie over grondstofherwinning inclusief netwerkborrel en organiseerde Platform Dio samen met elf partners een demonstratiemiddag over Digitaal Projectgereedschap. Aqua Nederland staat ook bekend om haar kwalitatieve kennisprogramma. Er waren meer dan 40 sessies in de theaters met iedere dag een ander thema in het Watertheater (Proceswater Dinsdag, Waterschap Woensdag en Drinkwater Donderdag) en het Stedelijk Watertheater (met thema’s gericht op klimaat, rioolbeheer en stedelijk water).
Robin Vissers, Marketing Event Manager: “Er is weer een mooie basis neergezet voor de komende jaren. We willen het kennisprogramma verder vergroten en het aanbod verder uitbreiden op Next Level, waar vooral aandacht is voor kennis, advies, innovaties en carrière. Vanzelfsprekend doen we een nauwkeurige analyse op basis van de statistieken en enquêteresultaten om de kwaliteit van de beurs nog verder te verbeteren. De vier waterpijlers Afvalwater, Drinkwater, Proceswater en Stedelijk Water & Rioolbeheer beogen we goed te bedienen door een aantrekkelijk kennisprogramma neer te zetten voor iedere doelgroep op zowel praktisch als hoog kennisinhoudelijk niveau. Ons doel is om dit nog meer samen te doen met toonaangevende brancheverenigingen en kennisinstituten. We willen graag de versnippering in de markt tegengaan met allerlei losse kennisevents, daarom bieden wij de mogelijkheid deze events tijdens Aqua Nederland te laten plaatsvinden. Hierdoor is het voor de bezoekers efficiënter om op één dag zowel de marktplaats met producten als het kennisplatform te bezoeken.”